تخلف بانک ها در دریافت سود تسهیلات

با تخلف بانکها در دریافت سود بیشتر چه کنیم :

آیا می دانستید عدم آگاهی افراد به قوانین بانکی یکی از عوامل اصلی در راستای سوء استفاده بانکها ازمشتریان خویش بوده به طوری که گاهاً اقدامات بانک ها نتیجه چندین ساله یک شخص را در راه اندازی کسب کار به هدر داده وشخص را در ورطه ورشکستی قرار می دهند.

چند نمونه از تخلفات رایج بانکی :

  • تخلف ناشی از عدم رعایت نرخ سود در بانکها :

یکی از بارزترین تخلفات بانکی که از سوی  بانکها و موسسات  مالی اعتباری  انجام می گیرد ، تخلف از قانون است که از آن می توان تحت عنوان “تعیین نرخ سود تسهيلات (اعـم از عقود مبادله ای و عقود مشارکتی) مازاد بر مصوبه سالانه شورای پول و اعتبار اعلامی بانک مرکزی ” نام برد که به صورت «شرط ضمن عقد »  در عقود بانکی قید می گردد و بانک مرکزی در این خصوص نظارت دقیقی ندارد .

بدین شرح که طی سالیان گذشته موسسات مالی و اعتباری  مختلفی بدون رعایت حداقل تشریفات قانونی تاسیس، آشکارا  اقدام به انعقاد قراردادهای بانکی خارج از ضوابط پولی و بانکی نموده و حقوق افراد را مورد تضییع قرار داده اند . که این اقدام بانکها مصداق بارز :

  • اکل مال به باطل است. (ایفای ناروا و دارا شدن بلاجهت و ناعادلانه )
  • تجاوز به حقوق عمومی وحقوق شهروندی است.
  • تحصیل مال از طریق نامشروع است.

دریافت سود تسهیلات بانکی مازاد بر مصوبات شورای پول و اعتبار بانک مرکزی  غیرقانونی  و وفق ماده ۶ قانون آئین دادرسی مدنی و ماده ۹۷۵ قانون مدنی ، دادگاه نمیتواند عقود و قراردادهای برخلاف نظم عمومی را به اجرا بگذارد.

یکی از راهکارهای حقوقی و قانونی در جهت عدم ایفای ناروا و جلوگیری از تخلف اقامه دعوای حقوقی مرتبط با تخلف مذکور از قبیل ابطال شرط ضمن عقد است و این راستا وکیل متخصص بانکی می تواند همیار شما باشد .

تخلف بانک ها در دریافت سود تسهیلات

  • اخذ وکالت بلاعزل از مشتری به جای سند رسمی یا وثیقه :

گاهاً مؤسسات اعتباری اعم از خصوصی و دولتی در جهت وصول سريع مطالبات بانکی خود نسبت به اخذ وکالتنامه بلا عزل و با حق توکیل به غیر از گیرنده تسهیلات اخذ می نمایند که به جهت سوء استفاده برخی بانکها و مؤسسات اعتباری در این خصوص در بند 7/7 قانون بودجه سال 1391 مجلس شورای اسلامی مصوب نمودکه دریافت وکالت بلاعزل از تسهیلات گیرندگان بابت وثیقه های در رهن بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی ممنوع بوده و وثیقه گیرندگان موظفند در قالب قرار دادهای منعقده شده نسبت به اجرا گذاشتن وثیقه عمل نمایند.

برای شکایت از بانک ها به کجا مراجعه کنیم:( مرجع  صالخ رسیدگی به تخلفات بانکها)

وکیل متخصص بانکی پاسخ می دهد که اقدامات صورت گرفته از ناحیه بانکها ، مدیران و کارمندانشان به چند بخش تقسیم می گردد.

  • تخاف انتظامی : تخلفات انتظامی بانک ها ، کارمندان و مدیران بانکی در هیأت انتظامی بانک مرکزی رسیدگی می شود که برای ثبت شکایت می بایست به بانک مرکزی مراجعه شود .
  • اقدامات مجرمانه : اقدامات مجرمانه از قبل (جعل ، سوء استفاده از سفید امضاء ، اختلاس ، کلاهبرداری و..) در دادگاههای دادگاههای کیفری محل وقوع جرم مورد رسیدگی قرار می گیرد به طور مثال اگر اجعل در شهرستان دماوند توسط کارمند بانک انجام شود دادگاه کیفری شهرستان دماوند به موضوع رسیدگی می نماید .
  • دعاوی حقوقی : در مواردی مانند دریافت دریافت سود مازاد بر مصوبه ، ابطال شرط ضمن عقد در قراردادهای بانکی  و..افراد می بایست به دادگاه عمومی حقوقی محل اقامت خوانده و یا محل انعقاد قرارداد مراجعه نمایند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط